Sähkärirallin osallistujat ja toimitsijat yhteiskuvassa 2022.
Raimo ja Leo tarinoivat Eräläsä.
Vanhan talon pihapiirissä
Teuvo keskittyy riimun heittoon.
Eila sihtaa ja työntää pallon alas.
Kokoontuminen Lasten Kalakeitaalle.
Kalaonnea kokeilemassa Pirkko ja Rauno.
Mölkkyä.
Sähkärirallin ajajat ja toimitsijat Taidemuseo Onnin pihassa Joensuussa.
Koitajoen rannassa saatiin pelastusliivit ja takkeja ja muita varusteita.
Lautan kapteeni Jorma Mustonen ja retkeläisiä.
Möhkössä moneen paikkaan on esteetön pääsy. Tässä mennään masuunimuseoon.

Sähkäriralli  17.8.2022 kahden vuoden tauon jälkeen Joensuussa Taidemuseon pihassa. Aiemmin osallistuneille kuskeille tämä oli ilmeisen odotettu tapahtuma. Sähkäriralli on leikkimielinen taphtuma, ei ole niin väliä, tuliko joka mutka ajettua, aika otetaan kuitenkin, mutta ...ai,ai lopuksi pitää vetää kohtalonkortti, joka vähentää tai lisää aikaa. Ryhmäkuvan jälkeen lähdettiin tyytyväisin mielin läheiseen kesäkahvilaan.

===================================

Erätarinoita Erälässä 1.6.2022

Öllölän ja Hoilolan metsästysseurojen yhteiselle metsästysmajalle Erälään suuntautui tämänvuo- tinen retkemme. Majan isäntä Leo Laakkonen ja seuran jäsen Raimo Määttänen juttelivat ruoka- pöytiin kokoontuneelle retkiväelle mielenkiintoi- sia asioita seuran ja talon vaiheista, pyydetyistä eläimistä ja sattumuksista eräretkillä. Yhdistyksen keittiöväki oli keittänyt maukkaan lohisopan, jota nauttimasa oli kaikkiaan 23 hen kilöä. Iltapäivällä kahviteltiin, arvailtiin vanhoja murresanoja, pelattiin mölkkyä ja heitettiin riimua. Jokunen kävi kylpemässä pihasaunassa. Illalla paistettiin nuotiomakkarat, juteltiin ja ihasteltiin kaunista päivää, joka juuri sopivasti tuli retkipäiväkseme.

====================================

Selkien retki 25.5.2021

Selkien kauniissa vaaramaisemissa sijaitsee Warikselan vanha talo ja pihapiiri, jossa on avattu uusi Green Care -ketjuun kuuluva koti- eläinpiha. Vuohet, lampaat, marsut ja poni auttavat vierailijan mieltä rauhoittumaan, vanhan talon sisällä tutustutaan talon historiaan ja arvuutellaan vanhojen esineiden käyttötarkoitusta. Kävelyauvvojen, keppien ja rollaattorien avulla selvittiin rinnemaastosta ja irto-ovi muuttui luiskaksi vanhan talon kynnyksen yli. Jutut ja tarjoilu olivat mitä mainioimmat.

Mukana olleet 12 lihastautiyhdistyksen jäsentä olivat hyvin tyytyväisiä retkikohteeseen.

Tuupovaaran retki 18.8.2020

Retkipäivä Tuupovaarassa katkaisi kivasti arkea. Retkelle Ullakolle,Paimentytön tuvalle ja Veka-ruskoskien kota-alueelle osallistui 12 ihmistä. Ullakolla tehtiin käsityöostoksia ja kuultiin suuta-riverstas Pikitikn nuoren suutarin  kertomuksia. Ilmeni, että suutari Hanna Piipposella on myös koulutusta kenkien muokkaamiseksi käyttäjän tarpeisiin. Paimentytön tuvalla nautimme hyvän aterian lisäksi emäntä Liisa Nevalaisen lausu-mista mainioista runoista. Vekaruksella juotiin nokipannukahvit ja pelattiin riimunheitto- peliä.Vaikka lihastautisia ollaankin, osaa porukkaa piti toppuutella heittämästä liian lujaa.

=====================================

Kuntokeilailua 18.1.2018 Joensuun Kunto- keitaalla. Keilailu onnistuu erityisvälineiden avulla. Meitä oli 14 kaikkiaan keilaradoilla tai katsojina.

Outokummun Erä- ja luontokeskuksen Lasten kalakeitaalla 6.6. 2018

Joensuusta lähdimme kimppakyydeillä; neljällä autolla, yhteensä 14 henkilöä.

Poikkesimme lounaalle Vanhan kaivoksen ravintolaan, jossa joukkoomme liittyi 3 henkilöä lisää.

Lounaan jälkeen sitten starttasimme kuuden kilometrin päässä sijaitsevalle kalastus- ja retkeilyalueelle.

Matkalla puolet porukasta ajoi hieman harhaan, mutta pienen odottelun jälkeen olimme kaikki 15 henkilöä perillä.

Alueelle on täysin esteetön pääsy. Kalastuslaiturit on varustettu kaitein ja kävelyväylät ovat leveitä ja portaattomia, joten rollaattorilla ja pyörätuolilla on hyvä liikkua ja nauttia ulkoilusta ja luonnosta.

Ilmojen ja veden haltijat eivät tälläkään kertaa suosineet; oli melko kylmä, eivätkä meidän innokkaat onkijamme päässeet saaliillaan kehuskelemaan.

Naisporukalla pelasimme mölkkyä, joka on oikein mukavaa ajanvietettä liikuntaesteisillekin ja varsinkin, kun ei oteta kisaa ihan tosissaan.

Lopuksi kokoonnuimme kotaan, jossa tietenkin paistoimme makkaraa ja kertoilimme kuulumisiamme.

Ja iltapäivä olikin jo pitkällä, kun sitten suuntasimme kotia kohti. t. Lea

=====================================

Sähkäriralli toteutettiin jo toisen kerran Parafest-tapahtuman yhteydessä Taidemuseo Onnin pihamaalla 16.8.2018. Sähkärirallissa sähkö-pyörätuolilla ja sähkömopolla liikkuvat ajavat merkityn radan, suorittavat tietyt tehtävät ja maalissa otetaan aika. Lisäksi kuskit vetävät kohtalonkortin, joka sattumanvaraisti lisää tai vähentää ajoon käytettyä aikaa. Tänä vuonna ennakkoon ilmoittautuivat monet edelliskerran innokkaat kuskit ja ajo sujui hienosti. Tehtäviin kuului mm. taidemuseon sisääntulorampin läpiajaminen. Kaikkiaan kuskeja oli 8. Yhteisellä kahvilla vielä juteltiin omista suorituksista. Sähkärirallin järjesti Itä-Suomen lihastautiyhdistys.

=====================================

Möhkön retki oli kaiken kaikkiaan erittäin onnis-tunut. Päivä kului nopeasti ja vaikka oli monen-laista ohjelmaa, kertaakaan ei ollut kiirehtimisen saatikka hosumisen meininkiä.

Ruoka maistui hyvältä, tarjontaa oli paljon; koko päivän kruunasi nokipannukahvit, muurinpohja-letut ja mansikkahillo, jotka nautittiin kodassa poron taljojen päällä istuen.

Lauttaretki joella sujui leppoisasti, jutustellen ja laulellen, niin ja kalastaen, joka oli ainoa miinus koko päivänä, koska Ahti ei suonut antejaan.

Vilu ei päässyt yllättämään, koska talon puolesta oli tosi hyvät varusteet jokaiselle.

Möhkön historiikkia talon isäntä kertoi myös paljon, rauhalliseen tahtiinsa.

Isäntäpari oli panostanut meidän päivämme onnistumiseen tosi paljon ja tietysti myös me itse vaikutimme päiväämme; juttu luisti, kaikki olimme liikkeellä hyvillä mielin.

t. Lea

Möhkön retki tehtiin 18.5.2017. Joensuusta lähdettiin 8.30 ja Möhkössä oltiin vähän vaille kymmenen. Paluureissulle lähdettiin puolen kuuden aikaan. Mukana oli 13 yhdistyksen jäsentä ja matkustimme neljällä henkilöautolla. Sää oli poutainen ja tyyni, aurinkokin välillä pilkahti.

==========================================================================

Tampere-talossa 5.4.2019
Yleisö seuraa "Hiiren tappo" -peliä.

ISlty:n jäsenet juttelemassa aulatapaamisessa Tampere -talossa 5.4.2019 Lihastautien kehittyvä tutkimus ja hoito -konferenssin väliajalla.

Kesäpäivä Bomballa 15.6.2019

Alueellinen yhdistysten yhteinen kesäpäivä oli tänä vuonna Itä-Suomessa Nurmeksen Bomballa. Järjestäjänä toimi Lihastautiliitto ja vt. toiminnanjohtaja Eija Eloranta. Itäsuomalaisten vieraaksi oli saapunut viisi Pohjois-Savon yhdistyksen jäsentä. Yhteinen tapaaminen alkoinen lounaalla, sitten vaihdettiin kuulumisia ja leikittiin "Hiirentappoa". Kaunis kesäpäivä päättyi Bomba-kylpylän lempeisiin löylyihin ja ulkopaljussa löhöilyyn.